Ο.Σ.Π.Α (Ομοσπονδία Συλλόγων Πόρτο Ράφτη Αττικής)

Η φωτογραφία μου
Πόρτο Ράφτη, Greece
Η ΟΣΠΑ συνεδριάζει στον Πολυχώρο του Δήμου Μαρκοπούλου στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου, δίπλα στο ''Σ/Μ ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ'', στο Πόρτο Ράφτη, την πρώτη Κυριακή κάθε μήνα και ώρα 10.30 π.μ. Οι συνεδριάσεις είναι ανοικτές στους πολίτες.

Πέμπτη 12 Ιανουαρίου 2012

Επιστολή του κ. Κωτούλα Χρήστου, μέλος Δ.Σ. προς τον Δήμαρχο Μαρκοπούλου για την αποχέτευση



 
Προς το δήμαρχο κ. Σωτήρη Μεθενίτη
τον πρόεδρο του δημ.συμβουλίου κ. Κώστα Αλλαγιάννη και  τους δημοτικούς συμβούλους του δήμου Μαρκοπούλου.


ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ ΠΑΡΑ ΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗ ΣΤΟ ΚΕΛ ΜΕΡΕΝΤΑΣ. ΜΠΟΡΕΙ ΟΜΩΣ ΑΚΟΜΑ ΝΑ ΒΡΕΘΕΙ ΛΥΣΗ.

                                                                                   Από το Χρήστου Κωτούλα
                                                              Μηχανολόγο Υγειονολόγο μηχανικό MSc

   
Αγαπητοί συνδημότες

Επιτρέψτε μου να μοιραστώ μαζί σας τις σκέψεις μου  τις ανησυχίες μου αλλά και τις προτάσεις μου για το «μεγαλύτερο έργο στην ιστορία του Δήμου Μαρκοπούλου» το «έργο ζωής», όπως λέει ο κ. δήμαρχος,  που καλείστε να επιλύσετε  μέσα στην τετραετή θητεία σας και το οποίο αποτελεί το   «διακαή πόθος της κοινωνίας μας», όπως είναι αυτό της Αποχέτευσης και του Βιολογικού καθαρισμού .
   Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου  της 21ης Οκτωβρίου του δήμου  πάρθηκε  μια θετική απόφαση για την αποχέτευση του δήμου μας η έλλειψη της οποίας οδήγησε σε αδιέξοδα σε ,μεγάλη σπατάλη και  απώλεια πόρων αλλά  και στασιμότητα των έργων σχεδόν για μια  δεκαετία.. Η απόφαση αυτή που άρει το «βέτο» του δήμου Μαρκοπούλου στην κατασκευή του ΚΕΛ κεντρικών μεσογείων, κοινώς ΚΕΛ Αεροδρομίου, όπου θα αποχετεύσουν οι δήμοι Κορωπίου και Παιανίας που εσφαλμένα επέμενε ο δήμος Μαρκοπούλου αυτά τα τελευταία χρόνια,   εξασφαλίζει στο ΚΕΛ Μεράντας  υδάτινο  αποδέκτη   και αγωγό διάθεσης και  κατά συνέπεια  σωστή  λειτουργία στο σύστημα και ταυτόχρονα ανοίγει το δρόμο για την ένταξη της αποχέτευσης και της επεξεργασίας των λυμάτων του δήμου στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα χρηματοδότησης ΕΣΠΑ το οποίο κλείνει το 2013.
  Σε πρώτη φάση το έργο μπορεί να χρηματοδοτηθεί  με 29.000.000 ευρώ περίπου. Τα 19.000.000  για  την κατασκευή δικτύου της  παράκτιας ζώνης του Πόρτο Ράφτη σε βάθος δύο οικοδομικών τετραγώνων και τα υπόλοιπα για την αναβάθμιση σε τριτογενή επεξεργασία του ΚΕΛ της Μερέντας και την ολοκλήρωση του δικτύου της πόλης του Μαρκόπουλου.
 Τότε γιατί εμείς ανοίγουμε αυτό το άρθρο με «αρνητικό» τίτλο και δεν θριαμβολογούμε αφού για τη σημερινή στάση του δήμου αγωνιζόμασταν από το 2003  όταν με προεδρικό διάταγμα χωροθετήθηκε το ΚΕΛ Αεροδρομίου; Μήπως τελικά μας αρέσει να κάνουμε μόνο κριτική και δεν βλέπουμε τη θετική πλευρά των πραγμάτων; Όχι δεν είναι έτσι και θα εξηγήσουμε γιατί.
Κατ’αρχή μιλάμε για θετικές εξελίξεις επειδή  πιστεύουμε, έστω και με αυτή την καθυστέρηση, ότι  είναι θετικό να αρχίσει η κατασκευή αποχετευτικού δικτύου στην παράκτια ζώνη του Πόρτο Ράφτη, να συνεχιστεί η κατασκευή του δικτύου στον οικισμό του Μαρκόπουλου , και να αναβαθμισθεί το ΚΕΛ της Μερέντας.
 Ταυτόχρονα όμως θα πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι η επιμονή της δημοτικής αρχής να αποχετεύσει  το Πόρτο Ράφτη στο βιολογικό της Μερέντας, είναι ένα από τα ασυγχώρητα λάθη αφού υπονομεύει και ακυρώνει την αποχέτευση του ΟΛΟΥ Πόρτο Ράφτη στο μέλλον δεδομένου ότι σήμερα περισσότερο από ποτέ γνωρίζουμε ότι μία Εγκατάσταση Επεξεργασίας Λυμάτων ισοδύναμου πληθυσμού 80.000 κατοίκων, όπως τελικά θα είναι αυτή της Μερέντας, είναι ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ για τις παροχές της αποχέτευσης του ΟΛΟΥ Πόρτο Ράφτη, γιατί περί αυτού πρόκειται.
 Η πόλη του  Μαρκόπουλου έχει κατασκευάσει μέχρι αυτή τη στιγμή το 35% του δικτύου του οικισμού και με τη νέα χρηματοδότηση μπορεί να  ολοκληρώσει το δίκτυο για τις ανάγκες του δομημένου πληθυσμού.
  Τα Καλύβια και ο Κουβαράς που αποχετέυουν στον ίδιο βιολογικό με μας έχουν σχεδόν ολοκληρώσει τα δίκτυά τους.
 Το Πόρτο Ράφτη ,η ποιο ευπαθής  παράκτια περιοχή,  στο όνομα της οποίας για δράσεις που αφορούσαν την καταπολέμηση της μόλυνσης της Θάλασσας  εντάχθηκε το όλον σύστημα στις αρχές της 10ετίας του 90 στα διάφορα Ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης, θα πρέπει να πανηγυρίζει για την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου επειδή, μετά από μία 20ετία, προγραμματίζεται η κατασκευή ενός δικτύου που δεν καλύπτει ούτε το 4% των αναγκών του πληθυσμού ,αφού το παραλιακό  δίκτυο σε βάθος  δύο οικοδομικών τετραγώνων θα εξυπηρετεί τις ανάγκες ισοδύναμου πληθυσμού 2.500-3.000 κατοίκων από την αιχμή  των περίπου 80.000 κατοίκων από τους οποίους  κατακλύζεται  τα καλοκαίρια το Πόρτο Ράφτη;
  Για να δούμε όμως και με κάποια επιστημονικά κριτήρια γιατί είναι ανεπαρκές να δεχθεί προς επεξεργασία τον όγκο των λυμάτων του ΟΛΟΥ Πόρτο Ράφτη το  ΚΕΛ Μαρκοπούλου.
 Στο δημοτικό συμβούλιο του Οκτωβρίου ακούσαμε ξαφνικά με έκπληξη για  πρώτη φορά ότι η τελική φάση  του ΚΕΛ  Μαρκοπούλου προβλέπει να δέχεται μέγιστη παροχή ανεπεξέργαστων λυμάτων δυναμικότητας 80.000  ισοδύναμων κατοίκων.
 Εμείς μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι η τελική φάση με ορίζοντα 40ετίας προέβλεπε ΚΕΛ Μαρκοπούλου δυναμικότητας 145.000 ισοδύναμων κατοίκων. Αυτή ήταν η κοινή απόφαση της 3/4/1995 του τότε Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ και του Υπουργείου Εσωτερικών.
  Όταν  τον Ιούλιο του 1998  έγραφα ότι : « Καθίσταται προβληματική ,αν όχι αδύνατη, η Επεξεργασία των οικιακών  λυμάτων του Πόρτο Ράφτη στη Μονάδα του Βιολογικού Καθαρισμού του Μαρκόπουλου» επιχειρηματολογούσα όχι τόσο για την επάρκεια της εγκατάστασης  αλλά για το υψηλό κόστος κατασκευής και λειτουργίας ενός δικτύου που θα ήταν αναγκασμένο να ανεβάζει τα ανεπεξέργαστα  λύματα σε μια εγκατάσταση που κατά περίεργο τρόπο χωροθετήθηκε σε ύψωμα με αποτέλεσμα να μην μπορεί να εκμεταλλευτεί το φυσικό νόμο της βαρύτητας.  
 Σήμερα όμως δεν πρόκειται μόνο περί αυτού. Μικραίνει η εγκατάσταση κατά 65.000 ισοδύναμους κατοίκους. Ποιος το αποφάσισε αυτό, με ποια κριτήρια  και πότε;  Άγνωστο.
 Ο υπολογισμός του γηπέδου  μιας Εγκατάστασης Επεξεργασίας Λυμάτων και κατά συνέπεια της διαστασιολόγησής της αποτελεί το πρωταρχικό μέλημα  μιας μελέτης . Ο υπολογισμός όμως αυτός δεν γίνεται με το…μάτι αλλά με τον υπολογισμό  ΠΡΩΤΑ το συνόλου των παροχών που θα δεχθεί η εγκατάσταση εκπεφρασμένες σε ισοδύναμους κατοίκους.
 Τι σημαίνει όμως ισοδύναμος κάτοικος ή πληθυσμιακό ισοδύναμο;
Τα αστικά λύματα περιέχουν ένα οργανικό φορτίο το οποίο μολύνει τον υδάτινο αποδέκτη  όταν το διαλυμένο οξυγόνο του αποδέκτη δεν επαρκεί για την αποδόμησή του. Σε αυτές τις περιπτώσεις ο αποδέκτης χάνει την ικανότητα αυτοκαθαρισμού  και είναι απαραίτητη η επεξεργασία των λυμάτων  πριν καταλήξουν σε αυτόν.
 Η βασική λοιπόν παράμετρος μέτρησης του οργανικού φορτίου των λυμάτων και ρυπασμένων υδάτινων σωμάτων είναι το οξυγόνο.
 Το Βιοχημικά Απαιτούμενο Οξυγόνο 5 ημερών (ΒΟD)5 (Biochemical Oxygen Demand) ενός δείγματος υγρών αποβλήτων ορίζεται ως το οξυγόνο που απαιτείται για την αποδόμηση των οργανικών συστατικών του δείγματος με τη βοήθεια μικροοργανισμών σε χρονικό διάστημα 5 ημερών.
  Ένας ισοδύναμος κάτοικος ισούται με το οργανικό φορτίο που  αποδομείται από το απαιτούμενο βιοχημικό οξυγόνο μέσα σε 5 ημέρες (BOD5), και το οποίο στην Ευρώπη υπολογίζεται ίσο με 60 γραμμάρια  την ημέρα.
   Συμβατικά μπορούμε να λέμε ότι:
-1 ισοδύναμος κάτοικος= 60 γραμμάρια. οξυγόνο την ημέρα
  Ή ακόμα ποιο απλά μπορούμε να ορίσουμε:
- 1 ισοδύναμο κάτοικο  με την παροχή  200 λίτρων/ ημέρα ανεπεξέργαστου λύματος   από οποιαδήποτε πηγή ρύπανσης και αν αυτό προέρχεται.

Οργανικό φορτίο δεν παράγουν μόνο τα αστικά λύματα αλλά και τα γεωργικά και κτηνοτροφικά απόβλητα (κόπρανα, ούρα, νερά καθαρισμού) καθώς και εκείνα πολλών βιοτεχνιών και βιομηχανιών και πολλές άλλες πληθυσμιακές  συγκεντρώσεις και δραστηριότητες (ταβέρνες, μπάρ, καφενεία ξενοδοχεία, σχολεία, γεροκομεία,  ΚΑΠΗ, παιδική σταθμοί , εμπορικά καταστήματα, κινηματογράφοι, θέατρα, αθλητικές εγκαταστάσεις) κλπ,κλπ.
   Όλα αυτά ανάγονται σε ισοδύναμο πληθυσμό  και η παροχή των λυμάτων αλλά και το ρυπαντικό τους φορτίο προστίθεται σε εκείνο που παράγουν οι πραγματικοί κάτοικοι. Υπολογιστήκανε αυτά ποτέ στη μελέτη;
Για να υπολογίσουμε λοιπόν το συνολικό πληθυσμιακό ισοδύναμο του δήμου μας αλλά και εκείνο του Κουβαρά και των καλυβίων επειδή και αυτοί θα εξυπηρετούνται από το ΚΕΛ της Μερέντας δεν αρκεί να γνωρίζουμε μόνο  τους στατιστικά καταγραφόμενους κατοίκους αλλά και όλες της ανθρώπινες δραστηριότητες της περιοχής που παράγουν υγρά απόβλητα διότι οι  ισοδύναμοι κάτοικοι που  προσθέτονται μπορεί να απαριθμούνται σε χιλιάδες.
 Σε διπλωματικές εργασίες π.χ. μηχανικών του ΕΜΠ υπολογίστηκε το πληθυσμιακό ισοδύναμο μιας χοιροτροφικής μονάδας 1000 χοιρομητέρων και βρέθηκε να είναι ίσο με 24.000 άτομα!
 Τι μονάδες σταυλισμού ή εκτροφής  βοοειδών, χοιρινών,αιγοπροβάτων αλόγων  πουλερικών έχουμε στην περιοχή μας; Υπολογίσθηκε ποτέ το πληθυσμιακό τους ισοδύναμο; Το οινοποιείο του ΚΟΥΡΤΑΚΗ  ή  του Συνεταιρισμού ΜΑΡΚΟ ή και άλλων μικρότερων παρόμοιων μονάδων  δεν θα ρίχνουν στο βιολογικό της Μερέντας τα λύματά τους ανεξάρτητα από την προεργασία που ενδεχομένως θα υφίστανται τα  απόβλητά τους; Ποιο θα είναι το πληθυσμιακό τους ισοδύναμο; Τα σφαγεία επίσης αποτελούν μια σημαντική πηγή ρύπανσης αλλά και πληθυσμιακά ισοδύναμα. Υπολογιστήκανε ποτέ; Τι κρεατοπαραγωγή η αυγοπαραγωγή έχουμε στην περιοχή μας και ποιά είναι τα ρυπαντικά τους φορτία; Ποια τα πληθυσμιακά τους ισοδύναμα;
 Αυτή τη κουβέντα  ήθελα να κάνω με τους μελετητές και αναδόχους του έργου που πήραν μέρος στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου του Οκτωβρίου αλλά δεν μου δόθηκε ο λόγος όταν ήταν παρόντες.  
 Τα στοιχεία που  έχω εγώ στη διάθεσή μου είναι μόνο για το δήμο του Μαρκόπουλου και αυτά από την απογραφή του 2001 που καταγράφονται στο «Στρατηγικό Σχέδιο του δήμου Μαρκοπούλου» και που τα πλείστα αναφέρονται στη δεκαετία του 90 που ελάχιστα μπορούν να βοηθήσουν.
 Με αυτά τα δεδομένα αυτή την έλλειψη πρωτογενών στοιχείων πώς μπορεί να υπογραμμίζει η δημοτική αρχή με την ανακοίνωση της 22/10/2011, ότι  το δίκτυο αποχέτευσης που έχουμε «μπορεί με μία σημαντικής κλίμακας αναβάθμιση σε Τριτοβάθμιο ΚΕΛ, να εξυπηρετήσει πληθυσμό, που θα φθάνει τους 80.000 κατοίκους καλύπτοντας έτσι τις ανάγκες του Δήμου μας για τα επόμενα (30) χρόνια»;

Συμπέρασμα
1.  Εάν γίνουν  οι υπολογισμοί του συνόλου του πληθυσμιακού ισοδύναμου του ΚΕΛ Μαρκοπούλου θα διαπιστώσει και ο ποιο αδαής ότι το ΟΛΟΝ Πόρτο Ράφτη είναι αδύνατο να αποχετεύσει  σε έναν βιολογικό δυναμικότητας 80.000 ισοδύναμων κατοίκων.
 2. Είμαι πεπεισμένος ότι η αποχέτευση του Πόρτο Ράφτη εάν συνεχισθεί η εμμονή του βιολογικού της Μερέντας θα περιορισθεί στην κατασκευή του μίζερου δικτύου των δύο οικοδομικών τετραγώνων της παραλίας, εάν γίνει και αυτή, με ότι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα της θάλασσας την οικονομία του δήμου τη φυσιογνωμία της περιοχής και την δημόσια  υγεία των κατοίκων. Ποιός από μας μπορεί να φανταστεί Πόρτο Ράφτη με ακατάλληλα νερά για κολύμπι;
Αυτή η δημοτική αρχή αλλά και ολόκληρο το δημοτικό συμβούλιο θα μείνουν στην ιστορία σαν τη διοίκηση η οποία μπορούσε αλλά δεν τόλμησε.
 Είναι η τελευταία ευκαιρία που μπορεί και το ΟΛΟΝ Πόρτο Ράφτη να αποκτήσει Αποχέτευση. ΔΕΝ θα υπάρξει άλλη.
3. Με τις παρούσες συνθήκες φαίνεται μία να είναι η λύση.
 Η Αποχέτευση και η Επεξεργασία των Λυμάτων του Πόρτο Ράφτη  να   οδηγηθούν κατευθείαν στο ΚΕΛ Αεροδρομίου. Και ποιο κοντά είναι από το ΚΕΛ Μαρκοπούλου και ποιο εύκολη είναι η κατασκευή του ΚΑΑ(Κεντρικός Αγωγός Ακαθάρτων) και ποιο οικονομική η λειτουργία της εγκατάστασης. Και το ποιο  σημαντικό.
  Ανοίγει η προοπτική απόκτησης δικτύου αποχέτευσης του ΟΛΟΥ Πόρτο Ράφτη. Είναι χρέος λοιπόν της δημοτικής αρχής αλλά και ιστορική ευθύνη ολόκληρου του δημοτικού συμβουλίου να πάρει τις γενναίες αποφάσεις και να προχωρήσει προς αυτή την κατεύθυνση άμεσα και   χωρίς δισταγμούς.
     Με αυτό τον τρόπο αφ’ενός μεν «ξεφορτώνεται»  ο δήμος ένα δύσκολο στην κατασκευή έργο όπως είναι αυτό της παραλίας , και αφετέρου εξασφαλίζει τη γρήγορη και καλή λειτουργία  του ΚΕΛ Μαρκοπούλου για τις αποχετευτικές ανάγκες των οικισμών του Μαρκόπουλου του Κουβαρά και των Καλυβίων.
 Οι μελέτη για την αποχέτευση του Πόρτο Ράφτη κατευθείαν  στο ΚΕΛ αεροδρομίου είναι έτοιμη από  το 2003 όταν προτάθηκε από την ΕΥΔΑΠ στο δήμου Μαρκοπούλου ο οποίος εσφαλμένα την απέρριψε τότε. Σήμερα όμως ως γνωστόν έχουμε άλλα δεδομένα.
  Για να συμπεριληφθεί όμως τώρα το Πόρτο Ράφτη  στο σύστημα αποχέτευσης κεντρικών μεσογείων θα πρέπει η διοίκηση του δήμου να «τρέξει» την υπόθεση πολύ γρήγορα αφού το ΚΕΛ αεροδρομίου έλαβε περιβαλλοντικούς όρους χωρίς το Πόρτο Ράφτη.
 Είναι όμως ακόμα δυνατό αρκεί να το πιστέψει πρώτα από όλους η δημοτική αρχή.    
                                                                           Πόρτο Ράφτη  4 Δεκεμβρίου 2011

                                                                                            ckotulas@otenet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου