Ο.Σ.Π.Α (Ομοσπονδία Συλλόγων Πόρτο Ράφτη Αττικής)

Η φωτογραφία μου
Πόρτο Ράφτη, Greece
Η ΟΣΠΑ συνεδριάζει στον Πολυχώρο του Δήμου Μαρκοπούλου στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου, δίπλα στο ''Σ/Μ ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ'', στο Πόρτο Ράφτη, την πρώτη Κυριακή κάθε μήνα και ώρα 10.30 π.μ. Οι συνεδριάσεις είναι ανοικτές στους πολίτες.

Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου 2010

Πρακτικά αποχέτευσης Πόρτο Ράφτη (β! μέρος)

1.Τι στιγμή κατά την οποία η ΕΕΛ Μαρκοπούλου , στερείται της Β’Φάσης για ισοδύναμο πληθυσμό 80.000 και προοπτική 40ετίας για 140.000, το ΟΛΟΝ Πόρτο Ράφτη δεν <<χωράει>> σε αυτή την ΕΕΛ.Και εάν προσθέσουμε και την έλλειψη ουσιαστικού αποδέκτη καθώς και τη μεγάλη υψωμετρική διαφορά η οποία θ’ανεβάσει το κόστος κατασκευής και λειτουργίας,το επαναλαμβάνουμε από χρόνια ότι η μεγάλη πόλη του Πόρτο Ράφτη που θα μεγαλώνει όλο και περισσότερο, είναι δύσκολο να  αποχετεύσει σε αυτή την εγκατάσταση. Εκτός και εάν ο εξαίρετος επιστήμονας κ.Σμυρνιώτης μας πείσει για το αντίθετο. Σε αυτή την περίπτωση  λύνετε αυτόματα και το πρόβλημα του υποθαλάσσιου αγωγού στον ευοϊκό της ΕΕΛ Αεροδρομίου αφού και το Κορωπί και η Παιανία θα μπορούν να διαθέτουν τα Επεξεργασμένα λύματά τους στο έδαφος για άρδευση πρασίνου. Θα τον ακούσουμε με προσοχή.
2.Να μπεί στο σχεδιασμό τις ΕΕΛ Αεροδρομίου όπως προέβλεπε η μελέτη της ΕΥΔΑΠ το 2001 και που ήταν αποδεκτή από το δήμο Μαρκοπούλου όπως είδατε στο σχέδιο που σας δείξαμε προηγουμένως.
3.Ο σχεδιασμός μιάς νέας μονάδας ΕΕΛ μόνο για το Πόρτο Ράφτη μιάς και η πόλη αυτή ,όπως είδαμε χρειάζεται μόνο για τον εαυτό της μια μονάδα περίπου 100.000 ισοδύναμων κατοίκων.Θα το δείξει η μελέτη.
Πιστεύουμε ότι η τρίτη λύση σε βάθος χρόνου θα είναι η ποιο οικονομική, φοβάμαστε όμως τις καθυστερήσεις γιαυτό χρειάζετε μια προκαταρκτική μελέτη η οποία θα φωτίσει την κατάσταση.
Σας ευχαριστώ.





«ΡΟΪΚΟΣ Σύμβουλοι Μηχανικοί Α.Ε.»
Εκπρόσωπος: Ανδρέας Γρίβας «Η αποχέτευση στην εγκατάσταση Επεξεργασίας Λυμάτων (ΕΕΛ) ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ».
            Η εταιρεία μας έχει αναλάβει από το Δήμο Μαρκόπουλου το 2003 την εκτέλεση της σύμβασης συμπληρωματικής μελέτης και υπηρεσιών συμβούλων των έργων αποχέτευσης του Δήμου Μαρκόπουλου. Το αντικείμενο της σύμβασης εκτός των άλλων περιλαμβάνει και τις υπηρεσίες συμβούλων και εκπόνησης των απαιτούμενων μελετών που αφορούν έργα διαχείρισης των λυμάτων του Δήμου Μαρκόπουλου.
            Άκουσα με πολύ ενδιαφέρον αυτά που είπε ο κ. Κωτούλας τα οποία θα συμπληρώσω και ίσως σε 1-2 σημεία θα τροποποιήσω δίνοντας διευκρινιστικές απαντήσεις σε κάποια ζητήματα τα οποία θέσατε.
            Θα κάνω κατ’ αρχήν μία σύντομη ανασκόπηση του ιστορικού των έργων αποχέτευσης στο σύνολό τους. Το έργο διαχείρισης των λυμάτων του Δήμου Μαρκόπουλου καθορίστηκε κατ’ αρχήν από το 1993. Στο πλαίσιο αυτό για το σύνολο των έργων αποχέτευσης εκπονήθηκαν από το 1993 έως το 2001 μελέτες για τον οικισμό του Μαρκόπουλου, του Πόρτο Ραφτη, τα Καλύβια, το Κουβαρά, την εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων και τα έργα διάθεσης επεξεργασμένων λυμάτων. Βάσει του αρχικού αυτού σχεδιασμού η εγκατάσταση της επεξεργασίας των λυμάτων χωροθετήθηκε στη θέση Μερέντα όπου και τελικώς κατασκευάστηκε το έργο που έχουμε σήμερα εκεί.
            Μέχρι σήμερα με διαφορετικές εργολαβίες έχουν κατασκευαστεί η εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων για δυναμικότητα 40.000 ισοδύναμων κατοίκων και με πρόβλεψη για μελλοντικές επεκτάσεις, τις οποίες θα αναλύσουμε στη συνέχεια ποιες είναι αυτές.
            Έχει κατασκευαστεί ο κεντρικός αποχετευτικός αγωγός Μαρκόπουλου στη περιφερειακή οδό Μαρκόπουλου, τμήμα ή τμήματα του κεντρικού αποχετευτικού αγωγού από Πόρτο Ράφτη προς Μαρκόπουλο, έχει κατασκευαστεί εσωτερικό δίκτυο ακαθάρτων του οικισμού του Μαρκόπουλου περίπου 6,5 χλμ δίκτυο και έχουν κατασκευαστεί τα δίκτυα αποχέτευσης Καλυβίων, Κουβαρά μετά των κεντρικών αποχετευτικών αγωγών των οικισμών αυτών μέχρι του σημείου που τα λύματα θα συλλεγούν για να οδηγηθούν στη θέση του βιολογικού.
            Μέχρι, δηλαδή, κάποιο σημείο κοντά στο βιολογικό.
Η κατασκευή του βιολογικού ολοκληρώθηκε το έτος 2000 με 3 διαδοχικές εργολαβίες και λειτούργησε μέχρι το 2004 αποκλειστικά με βοθρολύματα, λόγω μη ολοκληρωμένου δικτύου αποχέτευσης ακαθάρτων.
            Το 2004 διακόπηκε η λειτουργία του βιολογικού αφ’ ενός λόγω λήξης της ισχύος των περιβαλλοντικών όρων που έληξαν το 2003 και χρειάζονταν ανανέωση των περιβαλλοντικών όρων και αφ’ ετέρου γιατί εντοπίστηκαν κάποια θέματα εναρμόνισης με τους περιβαλλοντικούς όρους, δηλαδή, εντοπίστηκαν κάποιες εργασίες που έπρεπε να γίνουν για να αναβαθμίσουν τη λειτουργία του βιολογικού. Στο πλαίσιο αυτό που αφορούσαν τις περιβαλλοντικές μελέτες και εκδόθηκαν νέοι περιβαλλοντικοί όροι το 2006.
            Αυτοί οι περιβαλλοντικοί όροι έχουν ισχύ μία 5ετία, δηλαδή, μέχρι το 2011. Το λέω αυτό γιατί παίζει ρόλο γι’ αυτά που θα πω στη συνέχεια.
            Βάσει λοιπόν αυτών των περιβαλλοντικών όρων που θα έχουν ισχύ έως το 2011, έχουν αδειοδοτηθεί πλέον το σύνολο των έργων αποχέτευσης στα δίκτυα Καλυβίων, Κουβαρά, Πόρτο Ράφτη, Μαρκόπουλου, η εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων για 40.000 ισοδύναμους κατοίκους στην οποία όμως απαιτούνται πλέον εργασίες τριτοβάθμιας επεξεργασίας για να μπορέσει να ξανά-λειτουργήσει και εργασίες αναβάθμισης κυρίως για λόγους μη λειτουργίας κάποια έτη, οπότε κάποιος εξοπλισμός τέθηκε σε αχρηστία και για λόγους εναρμόνισης με τους νέους περιβαλλοντικούς όρους που έχουν ήδη εκδοθεί. Βάσει αυτών των περιβαλλοντικών όρων μιλάμε για ένα βιολογικό 40.000 κατοίκων.
            Η διάθεση επεξεργασμένων λυμάτων 3500 μ3/ημέρα επιτρέπεται να γίνει στο ρέμα του Αγίου Γεωργίου με μία δυναμικότητα 18.000 κατοίκων, αυτό λέει ο υπολογισμός και για μεγαλύτερες παροχές προβλέπεται σαν μέθοδος διάθεσης η άρδευση.
            Τα άμεσα μέτρα υλοποίησης βάσει του προγραμματισμού του Δήμου Μαρκόπουλου είναι τα ακόλουθα:
Πρώτο έργο το βάζω σαν ιεράρχηση σημασίας είναι η αναβάθμιση της εγκατάστασης επεξεργασίας  λυμάτων ώστε να εναρμονιστεί με τους περιβαλλοντικούς όρους και να μπορέσει να λειτουργήσει. Αυτό αφορά τα έργα διαχείρισης των λυμάτων του Δήμου Μαρκόπουλου. Στο πλαίσιο αυτό έγιναν από την εταιρεία μας οι σχετικές μελέτες δημοπράτησης για το βιολογικό με την εκτέλεση διαφόρων εργασιών στις οποίες περιλαμβάνεται η τριτοβάθμια επεξεργασία και όλες αυτές οι εργασίες αναβάθμισης που σας είπα.
            Το έργο δημοπρατήθηκε με προϋπολογισμό 3.400.500 ευρώ και αυτή την στιγμή ο διαγωνισμός ανάθεσης βρίσκεται σε εξέλιξη, δηλαδή, σαν εκτίμηση περιμένουμε στους επόμενους 4-5 μήνες να υπογραφεί η σύμβαση από τον ανάδοχο.
Δεύτερο έργο: Η αποχέτευση στο Πόρτο Ράφτη είναι ένα έργο που έχει ωριμάσει και είναι έτοιμο να χρηματοδοτηθεί.
Τι περιλαμβάνει αυτό; Είναι τα έργα μεταφοράς του συνόλου του Πόρτο Ράφτη στην εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων. Τα έργα αυτά περιλαμβάνουν ένα δίκτυο ακαθάρτων περίπου 18.000 μέτρων, εσωτερικό δίκτυο Πόρτο Ράφτη το οποίο ξεκινάει από τον Άγιο Σπυρίδωνα το παραλιακό τμήμα και φθάνει κοντά στην Αγία Μαρίνα. Είναι, λοιπόν, περίπου 18.500 μέτρα δίκτυο αγωγών στα οποία έχουν μπεί οι 600 περίπου συνδέσεις και το δίκτυο θα πρέπει να υπενθυμίσω, επαρκεί για 19.000 ισοδύναμους κατοίκους την 20ετία και 23.000 στην 40ετία.
            Οι 650 ιδιωτικές συνδέσεις που σας ανέφερα μπήκαν στην εργολαβία επειδή γίνονται σε δύσκολα σημεία κατασκευής, δηλαδή, στους κεντρικούς αγωγούς στην παραλία οπότε τα βάλαμε, ελπίζουμε να χρηματοδοτηθούν, οι ιδιωτικές συνδέσεις. Κανονικά οι ιδιωτικές συνδέσεις είναι μη επιλέξιμες δαπάνες, δηλαδή, πληρώνει ο κόσμος και γίνονται οι συνδέσεις. Αυτές οι συνδέσεις δεν αναφέρονται στον ενεργό πληθυσμό και δεν περιλαμβάνονται στα έργα που έχει προγραμματίσει ο Δήμος Μαρκόπουλου. Περίπου 20.000 ο καλυπτόμενος πληθυσμός με τα έργα αυτά της αποχέτευσης, για τα δε έργα μεταφοράς είναι το σύνολο στην εργολαβία που θα δημοπρατηθεί, είναι το σύνολο των απαιτούμενων έργων για το σύνολο του Πόρτο Ράφτη, τα μηχανολογικά έργα ως είθισται είναι για την 20ετία και τα έργα που ακολουθούν είναι για την 50ετία.
            Αυτό το έργο λοιπόν που έχει σκοπό να κατασκευάσει ο Δήμος Μαρκόπουλου ανέρχεται σε περίπου 18.000.000 ευρώ. Τι είναι το υπο-έργο; Είναι η β΄φάση του Μαρκόπουλου, όπως σας έχω πει στην αρχή ότι έχουν κατασκευασθεί 6.500 μέτρα δικτύου, τώρα προβλέπεται να κατασκευασθούν άλλα 1.500 μέτρα δικτύου, δηλαδή, προβλέπεται να κατασκευαστεί πάνω από το 50% του δικτύου Μαρκόπουλου που καλύπτει το μεγαλύτερο τμήμα του δομημένου οικισμού. Με αυτά τα 3 υπό-έργα, τι έχουμε εξασφαλίσει; 1) ότι ο βιολογικός μας μπορεί να λειτουργήσει αμέσως μετά την πρώτη εργολαβία, αύριο το πρωϊ, δηλαδή τι εννοώ, να συνδεθεί τα Καλύβια, Κουβαράς και Μαρκόπουλο στο κατασκευασμένο τμήμα του οικισμού ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει με αποδέκτη το ρέμα του Αγ. Γεωργίου. Γιατί οι παροχές στα δίκτυα αυτά που είναι κατασκευασμένα σήμερα είναι κάτω από τους 18.000 κατοίκους και μπορούμε να διαθέσουμε τα λύματα στον Άγιο Γεώργιο.
            Όσο προχωράνε τα έργα, γιατί όπως καταλαβαίνετε, υπάρχει μία ιεράρχηση κατασκευής, ξεκινώντας, λοιπόν, να κατασκευάζεται το έργο του Πόρτο Ράφτη, αυτό το μεγάλο έργο από άποψης προϋπολογισμού και δυσκολίας κατασκευής αυτομάτως πρέπει να προχωρήσουμε σε μία επέκταση των μελετών του βιολογικού και φυσικά των περιβαλλοντικών μελετών που αφορούν το Βιολογικό. Άρα, επόμενα βήματα: Μελέτη επέκτασης βιολογικού 80.000 και 140.000 δηλαδή, μιλάμε για ένα συνολικά καλυπτόμενο πληθυσμό 130.000 κατοίκων για Μαρκόπουλο, Καλύβια, Κουβαρά, Πόρτο Ράφτη. Σταδιακά, λοιπόν, αφού λήγουν στο τέλος του 2011 οι περιβαλλοντικοί όροι, θα πρέπει να προχωρήσουμε σε ανανέωση αυτών για τους 80.000 κατοίκους, αυτή είναι η σκέψη του Δήμου, να προχωρήσει βήμα-βήμα και να λυθεί το θέμα της διάθεσης που θα απασχολήσει τις νέες περιβαλλοντικές μελέτες και θα αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά το έργο.
            Μετά την επέκταση του βιολογικού της β΄ φάσης για τους 80.000 κατοίκους θα προχωρήσει ο Δήμος Μαρκόπουλου σε αναζήτηση χρηματοδότη για τα υπολειπόμενα δίκτυα. Ποια είναι αυτά; Το υπόλοιπο του Μαρκόπουλου και το Πόρτο Ράφτη, το οποίο πάλι μπορεί αυτή η ωρίμανση να γίνει σταδιακά βάσει των προγραμμάτων χρηματοδότησης. Δηλαδή, βλέπουμε ποια προγράμματα χρηματοδότησης υπάρχουν και αυτομάτως που μπορούμε να βάλουμε ακόμη άλλα 30 χλμ δίκτυο στο Πόρτο Ράφτη, και με αυτό τον τρόπο σταδιακά ο Δήμος Μαρκόπουλου προγραμματίζει να ωριμάσει και να κατασκευάσει ο σύνολο των έργων αποχέτευσης του Δήμου.
            Η ενημέρωση που σας κάνω παίρνει ως δεδομένο το σημείο κατασκευής της εγκατάστασης των λυμάτων στη θέση που είναι σήμερα και το έργο διαχείρισης των λυμάτων του Δήμου ως είναι σήμερα διαμορφωμένο και προγραμματίζεται να υλοποιηθεί.
            Στο πλαίσιο αυτό και όσο αφορά το ΚΕΛ αεροδρομίου δεν έχω άποψη, γι’ αυτό θα μιλήσουνε οι υπεύθυνοι της ΕΥΔΑΠ, αλλά κλείνοντας θα ήθελα να πω τα εξής:
            Ο Δήμος Μαρκόπουλου φαίνεται ότι έχει καταφέρει να εξασφαλίσει την χρηματοδότηση για την κατασκευή του μεγάλου αυτού έργου του Πόρτο Ράφτη που είναι 18.000.000 ευρώ, που έχει προϋπολογισμό 18.000.000 ευρώ.
Η εξασφάλιση αυτής της χρηματοδότησης αυτομάτως είναι μία παρακαταθήκη, δηλαδή, εάν χρηματοδοτηθεί η κατασκευή αυτού του έργου, η γνώμη μου ως επιστήμονα και μελετητή είναι ότι αυτομάτως δεν μπορεί να μην αδειοδοτηθεί η β΄ φάση του έργου του βιολογικού Μαρκόπουλου δεδομένου ότι όλα τα χρήματα που θα έχουν δοθεί θα προβλέπουνε την μεταφορά του Πόρτο Ράφτη στο βιολογικό του Μαρκόπουλου.
            Το μεγάλο αγκάθι όπως είπατε και σεις κ. Κωτούλα είναι η διάθεση. Το πώς θα διατεθούν τα επεξεργασμένα λύματα και με ποιο τρόπο θα κατευθυνθούν ενδεχόμενα στη θάλασσα. Όμως, όπως κάθε λογικός άνθρωπος θα σκεφθεί, εφ’ όσον δόθηκαν τόσα λεφτά για την κατασκευή θα πρέπει να δοθούν και για την διάθεση.
Ποια θα είναι θα το δούμε μαζί, όταν ο Δήμος και με τους συνεργάτες του που θα επιλέξει, ο Δήμος θα πρέπει να μελετήσει το θέμα για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
            Πιστεύω, σας έδωσα μία συνοπτική εικόνα των έργων όπως είναι σήμερα και πότε προβλέπεται να υλοποιηθούν. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.

Κων/νος Πιταράς, Πολιτικός Μηχανικός, Διευθυντής Μελετών ΕΥΔΑΠ
            Κυρίες και κύριοι, σας ευχαριστώ για την πρόσκληση και ευχόμαστε τα συμπεράσματα της ημερίδας να είναι τέτοια, ώστε να υλοποιηθεί το ταχύτερο το θέμα που σας ενδιαφέρει.
            Τι 1989 εγκρίθηκε από το Υπ.Χω.Δ.Ε. η τεχνικοοικονομική μελέτη τμημάτων της αποχέτευσης της βόρειας και Ανατολικής Αττικής. Επρόκειτο κατ’ αρχήν για ένα γενικό σχεδιασμό, ένα προκαταρκτικό σχέδιο για την εξυπηρέτηση όλων των περιοχών της Ανατολικής Αττικής.
            Η μελέτη αυτή διήρκεσε από το 1990 μέχρι το 1992. Το 1992 ανατέθηκε στην ΕΥΔΑΠ ο σχεδιασμός και η μελέτη των έργων αποχέτευσης για όλη την περιοχή για λόγους οικονομικούς, περιβαλλοντικούς και τεχνικούς, να γίνει ο σχεδιασμός όλων των έργων από ένα ενιαίο φορέα.
            Η ΕΥΔΑΠ στη συνέχεια προχώρησε στην ανάθεση προμελετών για όλα τα έργα αυτά, στο τέλος του 1993. Τα έργα διαμοιράσθηκαν σε 3 μεγάλες ζώνες. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η ζώνη Κεντρικών Μεσογείων που ανήκουν οι Δήμοι Μαρκόπουλου, Κρωπίας, Παιανίας, Κουβαρά, Καλυβίων, κλπ.
            Με δεδομένο ότι είχε ήδη δρομολογηθεί να γίνει το κέντρο επεξεργασίας λυμάτων στη θέση Μερέντα για το Μαρκόπουλο, τα Καλύβια και Κουβαρά, η ΕΥΔΑΠ προχώρησε στην ανάθεση σε 3 μελετητικά γραφεία της μελέτης και χωροθέτησης των έργων της περιοχής αυτής. Ακολουθεί εκτεταμένη ενημέρωση των Δήμων αυτών με επανειλημμένες συσκέψεις, μία διαδικασία που κράτησε αρκετό καιρό μέχρις ότου γίνηκαν οι προμελέτες και συνετάγη και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων της οποίας η έγκριση αναμένεται, ως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε σύντομα.
            Από εκεί και πέρα μετά την έγκριση των μελετών περιβαλλοντικών όρων και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων θα προχωρήσουμε στα επόμενα στάδια προκειμένου να καταλήξουμε στην κατασκευή του έργου.
            Τώρα, όσον αφορά το ΚΕΛ αεροδρομίου στο ΝΑ άκρο, στις παρυφές του αεροδρομίου θα σας μιλήσει η κ. Ράπτου που είναι ειδικός, όσον αφορά τα τεχνικά στοιχεία, το ιστορικό, κλπ. Ευχαριστώ πολύ.

Στέλλα Ράπτου, Πολιτικός Μηχανικός, Προϊσταμένη Υπηρεσίας Μελετών Αποχέτευσης, Αναπληρώτρια Διεύθυνσης Μελετών ΕΥΔΑΠ «Η αποχέτευση στην Ε.Ε.Λ. ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ».
            Όπως σας είπε ο κ. Πιταράς, θα γίνει μία αναδρομή για τις πρώτες ενέργειες της ΕΥΔΑΠ που έγιναν για την συγκεκριμένη μελέτη, ήταν η διευθέτηση διαφόρων προβλημάτων που είχαν προκύψει από τον σχεδιασμό επεξεργασίας λυμάτων και αποχέτευσης από το Δήμο Μαρκόπουλου και τις κοινότητες Καλυβίων και Κουβαρά, Παιανίας, Κορωπίου από το 1993.
            Έγινε λοιπόν σύσκεψη τον Ιανουάριο του ’94 μεταξύ της ΕΥΔΑΠ και του Δημάρχου Μαρκόπουλου κ. Κατσίκη και των κοινοταρχών Καλυβίων, Κουβαρά. Στη σύσκεψη αυτή τέθηκαν τα προβλήματα που προέκυψαν από την μελέτη επεξεργασίας λυμάτων και αποχέτευσης που είχαν προβεί οι παραπάνω φορείς και αναφέρθηκαν διάφοροι όροι που είχαν τεθεί από την μελέτη της ΕΥΔΑΠ για την περιοχή σε σχέση με τον σχεδιασμό τους, ώστε να υπάρξει ένας σωστός συντονισμός των έργων.
            Ο Δήμαρχος Μαρκόπουλου με έγγραφό του τον Φεβρουάριο του 1994 αποδέχτηκε τους όρους του μνημονίου της σύσκεψης και αναφέρει τα εξής: «Συμφωνούμε να γίνουν τα έργα βιολογικού του Δήμου μας, σύμφωνα με τις αρχές της τεχνικοοικονομικής μελέτης του ΥΠΕΧΩΔΕ όπου στο βιολογικό καθαρισμό που ήδη έχει ξεκινήσει από το Δήμο θα μπορεί να δέχονται τα ακάθαρτα κι’ άλλων Δήμων όπως π.χ. Κορωπίου.
            Όσον αφορά τον αποδέκτη που θα καταλήγουν τα λύματα, θα μπορούσε να είναι αυτός που προτείνεται από την μελέτη ΕΥΔΑΠ, εφ’ όσον εξασφαλισθούν οι απαιτούμενες προϋποθέσεις για την ασφαλή διάθεσή του στον Ευβοϊκό.
            Από την ΕΥΔΑΠ ενημερώθηκαν ο Δήμαρχος Μαρκόπουλου, Καλυβίων, Κουβαρά για την πρόοδο της μελέτης που είχε αναλάβει η ΕΥΔΑΠ και στα πλαίσια της μελέτης συνετάγη κάποια κατ’ αρχήν προκαταρκτική εισηγητική έκθεση όπου περιλήφθηκαν οι περιοχές των Δήμων Παιανίας, Κορωπίου εξαιρουμένων των παραλιακών τμημάτων, Μαρκόπουλου, Καλυβίων και Κουβαρά.
            Μετά την σύνταξη της εισηγητικής έκθεσης από την ΕΥΔΑΠ μιλάμε για τα έργα στην περιοχή, έγιναν πάρα πολλές συσκέψεις με τον Δήμαρχο Μαρκόπουλου κ. Κατσίκη προκειμένου να συμπεριληφθεί το Πόρτο Ράφτη στο σχεδιαζόμενο από την ΕΥΔΑΠ κέντρο επεξεργασίας λυμάτων, δεδομένου ότι το σχεδιαζόμενο από το Μαρκόπουλο ΚΕΛ Μερέντας δεν είχε την δυνατότητα να δεχθεί τα λύματα της περιοχής του Πόρτο Ράφτη.
            Ο τότε δήμαρχος ήταν αρνητικός για την υπαγωγή του Πόρτο Ράφτη στον σχεδιασμό της ΕΥΔΑΠ και πάρα την προσπάθεια της ΕΥΔΑΠ για την ορθότητα της πρότασης δεν κατέστη δυνατόν να επιτευχθεί συμφωνία.
            Στην εισηγητική έκθεση που έγινε από την ΕΥΔΑΠ προτάθηκε η δημιουργία ενός κοινού για όλους τους οικισμούς κέντρου επεξεργασίας λυμάτων και των αντιστοίχων διατάξεων συλλογής από αυτούς.
            Επιπλέον, επειδή ήδη ο Δήμος Μαρκόπουλου είχε ξεκινήσει το δικό του κέντρο επεξεργασίας στη θέση Μερέντα, εξετάστηκαν και διατάξεις με ένταξη σε αυτό τον σχεδιασμό.
            Βασικά, οι προτάσεις που τέθηκαν ήσαν οι εξής:
            Η βέλτιστη τεχνικοοικονομική λύση ήταν η κατασκευή ενός ενιαίου Κέντρου για την εξυπηρέτηση όλων των Δήμων της περιοχής, δηλαδή Παιανία, Κορωπί, Μαρκόπουλο, Καλύβια, Κουβαρά με δεδομένο την ύπαρξη του κέντρου επεξεργασίας της Μερέντας προτάθηκε η δημιουργία ενός κέντρου επεξεργασίας στη θέση Βραώνα για την εξυπηρέτηση των Δήμων Παιανίας, Κορωπίου και οικισμών της Χαμολιάς και του Πόρτο Ράφτη του Δήμου Μαρκόπουλου.
            Η διατήρηση του κέντρου Μερέντας προς εξυπηρέτηση των Δήμων Μαρκόπουλου, Καλυβίων και Κουβαρά.
Η προτεινόμενη θέση για το ΚΕΛ Βραυρώνας ήταν εκτός του αρχαιολογικού χώρου και 200-300 μέτρα από τα όρια του ιερού της Αρτέμιδας. Ως εναλλακτική λύση προτάθηκε η κατασκευή ενός ΚΕΛ στην περιοχή του αεροδρομίου, δηλαδή, στο νοτιοανατολικό όριο του αεροδρομίου, προς εξυπηρέτηση των Μαρκόπουλου, Καλυβίων και Κουβαρά.
            Η διάθεση των επεξεργασμένων λυμάτων αυτών των περιοχών θα χύνονται στη θάλασσα με υποθαλάσσιο αγωγό ο οποίος θα κατευθυνόταν στον Ευβοϊκό κοντά στη Χαμολιά.
            Η μελέτη εγκρίθηκε από το Δ.Σ. της ΕΥΔΑΠ και συγκεκριμένα εγκρίθηκε το ΚΕΛ στη θέση Βραυρώνα και την διατήρηση του ΚΕΛ Μερέντας.
            Συγχρόνως με την ίδια απόφαση του Δ.Σ. της ΕΥΔΑΠ υπογράφτηκε συμπληρωματική σύμβαση με τους ίδιους μελετητές για την διερεύνηση επιπλέον αντικειμένων για τις ανάγκες της μελέτης, δηλαδή, σύνταξη μελέτης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, εκτέλεση τοπογραφικών, κλπ. , αναγνώριση του βυθού της θάλασσας στην περιοχή που θα εκβάλει ο αγωγός, προγραμματισμός και αξιολόγηση της ωκεανογραφικής έρευνας η οποία πρόκειται να γίνει προκειμένου να αναπτυχθεί μαθηματικό ομοίωμα του Νότιου Ευβοϊκού.
            Στη συνέχεια εγκρίθηκε η μελέτη προέγκρισης χωροθέτησης η οποία υποβλήθηκε στην αρμόδια διεύθυνση ΥΠΕΧΩΔΕ το 1996.
            Ακολούθησε η προβλεπόμενη διαδικασία από την ισχύουσα νομοθεσία με γνωμοδοτήσεις των αρμοδίων φορέων, αρχαιολογικού, δασικού, κλπ. Και η μελέτη εγκρίθηκε τελικά το 2002. Δηλαδή, μετά από περίπου 6 χρόνια.
            Η μεγάλη αυτή καθυστέρηση οφείλεται κατ’ αρχήν στις αντιρρήσεις της αρχαιολογικής υπηρεσίας που μετά επανειλημμένες συσκέψεις τελικά με την μελέτη χωροθέτησης εγκρίθηκε η κατασκευή του ΚΕΛ νοτιοανατολικά του αεροδρομίου, αντί της θέσης που είχε προταθεί στην Βραυρώνα, διατηρουμένου και του ΚΕΛ στη Μερέντα, ενώ υπήρχε σύσταση από την αρχαιολογική για τον αγωγό διάθεσης των επεξεργασμένων λυμάτων, δεν δέχτηκαν να περάσουν από τη ζώνη Α του αρχαιολογικού χώρου και έτσι ο αγωγός διάθεσης ακολουθεί άλλη πορεία με παρέκκλιση 500 μέτρων, ώστε να αποφευχθεί η διέλευσή του από τον αρχαιολογικό χώρο.
            Με προεδρικό διάταγμα του 2003 το ΚΕΛ τελικά χωροθετήθηκε στην παραπάνω θέση, δηλαδή, νοτιοανατολικά του αεροδρομίου.
            Για τις ανάγκες της μελέτης ανατέθηκε στο ΕΛΚΕΘΕ η μελέτη των θαλασσίων ρευμάτων του νότιου Ευβοϊκού και νότιου Σαρωνικού δεδομένου ότι τα αποτελέσματα θα ήσαν χρήσιμα για όλες τις μελέτες της ανατολικής Αττικής.
Το ΕΛΚΕΘΕ εκτέλεσε 3 πολυήμερους πλόες μέσα στο 1996 μετρώντας σε 38 σημεία του θαλάσσιου χώρου σε διάφορα βάθη συγκεντρώνοντας στοιχεία για χλωροφύλλη, βιοπλακτόν, κλπ. Με τα υπάρχοντα στοιχεία της έκθεσης του ΕΛΚΕΘΕ και τη βοήθεια του καθηγητού κ. Ανδριαδάκη έγινε μαθηματική προσομοίωση του νότιου Ευβοϊκού και διερευνήθηκαν παράμετροι που θα βοηθήσουν την μελέτη.
            Μετά την προέγκριση της χωροθέτησης του κέντρου νοτιοανατολικά του αεροδρομίου και την ολοκλήρωση των παραπάνω μελετών, οι δήμοι Παιανίας, Κορωπίου και Μαρκόπουλου πρότειναν να προχωρήσει η ΕΥΔΑΠ την προμελέτη ΚΕΛ όπως είχε εγκριθεί και των βασικών αγωγών ακαθάρτων εκφράζοντας μάλιστα την διάθεση να καταβάλουν την εκτιμώμενη συμμετοχή στη μελέτη.
            Υπήρχε ένα έγγραφο από τον Απρίλη του 2003 από τους Δημάρχους Παιανίας κ. Παπακωστόπουλου, Κορωπίου κ. Αθανασόπουλου και Μαρκόπουλου κ. Μαγουλά που συμφωνούσαν με την σύμβαση η οποία υπεγράφη τον Νοέμβριο του 2003 από τους Δήμους Παιανίας και Κορωπίου καθόσον ο Δήμαρχος Μαρκόπουλου υπαναχώρησε.
            Τον Οκτώβριο 2003 έγινε σύσκεψη της ΕΥΔΑΠ με το Δήμο Μαρκόπουλου για το θέμα του Πόρτο Ράφτη που περιλαμβάνεται στη μελέτη της ΕΥΔΑΠ, παρουσία των δημάρχων Παιανίας και Κορωπίου και μηχανικών του Δήμου Μαρκόπουλου. Ζητήθηκε από το Δήμο Μαρκόπουλου να στείλει η ΕΥΔΑΠ τις μελέτες που αφορούσαν το Πόρτο Ράφτη για να τις μελετήσει και να απαντήσει σχετικά.
            Ο Δήμος Μαρκόπουλου δεν απάντησε στις καθορισμένες προθεσμίες και έτσι η ΕΥΔΑΠ προώθησε πλέον τις μελέτες χωρίς να περιλαμβάνεται η αποχέτευση του Πόρτο Ράφτη.
  Στη συνέχεια έγινε εκπόνηση της προμελέτης η οποία υποβάλλεται στο ΥΠΕΧΩΔΕ προς έγκριση το 2005.
  Σήμερα αναμένεται η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων.
            Θα σας πω δύο λόγια για τον σχεδιασμό αυτό. Σύμφωνα με την προμελέτη προβλέπονται τα εξής έργα:
Τα λύματα Κορωπίου, Παιανίας με συλλεκτήριο αγωγό θα καταλήγουν στο κέντρο επεξεργασίας λυμάτων. Το συνολικό μήκος των αγωγών θα είναι 16.500 μέτρα. Τα λύματα της περιοχής Χαμολιάς μεταφέρονται επίσης στο ΚΕΛ από αγωγό που ξεκινάει από τον παραθαλάσσιο οικισμό της Χαμολιάς. Το συνολικό μήκος του αγωγού θα είναι 9.000 μέτρα.
            Το κέντρο επεξεργασίας λυμάτων προβλέπεται να κατασκευασθεί στα νοτιοανατολικά όρια του αεροδρομίου.
            Η δυναμικότητά του θα φθάνει τα 29.000 μ3 την ημέρα ή ισοδύναμου πληθυσμού 136.000 κατοίκων για το έτος 2044.
            Το ΚΕΛ θα επεξεργάζεται τα αστικά λύματα από τις περιοχές Παιανίας, Κορωπίου, εξαιρουμένων των παραλιακών περιοχών και Χαμολιάς του Δήμου Μαρκόπουλου καθώς και τα κατάλληλα επεξεργασμένα βιομηχανικά λύματα των περιοχών Παιανίας και Κορωπίου τα οποία θα πληρούν τις προδιαγραφές που προβλέπονται για τα βιομηχανικά απόβλητα.
            Το ΚΕΛ θα περιλαμβάνει πρωτοβάθμια και τριτοβάθμια επεξεργασία των λυμάτων. Σημειωτέον ότι το ΚΕΛ δεν θα δέχεται
βοθρολύματα.
  Συνοπτικά τα λύματα θα υφίστανται την παρακάτω διαδικασία. Από το αντλιοστάσιο εισόδου τα λύματα θα οδηγούνται στο κέντρο επεξεργασίας όπου θα υποβάλλονται
            Προβλέπεται μονάδα απόσμησης που θα καλύπτει το αντλιοστάσιο εισόδου και το κέντρο επεξεργασίας. Στην συνέχεια θα γίνεται πρωτοβάθμια καθίζηση για την κατακράτηση των αιωρούμενων στερεών. Ακολουθεί η βιολογική επεξεργασία που θα γίνεται σε 4 ανεξάρτητες γραμμές σε αναερόβιες δεξαμενές για την απομάκρυνση του φωσφόρου του αζώτου και στη συνέχεια σε αερόβιες για την απομάκρυνση …. Φορτίου. Τα επεξεργασμένα βιολογικά λύματα θα υποβάλλονται σε διήθηση και στη συνέχεια θα υποβάλλονται σε υπεριώδη ακτινοβολία. Θα υπάρχει η δυνατότητα επεξεργασίας ων επεξεργασθέντων λυμάτων με υποχλωριώδες νάτριο.
  Επίσης θα προβλέπεται η ύπαρξη δεξαμενών εξισορρόπησης των λυμάτων που προορίζονται για άρδευση.
            Στην περίπτωση διάθεσης των επεξεργασμένων λυμάτων στον Ευβοϊκό, η ποιότητα των τελικών εκροών θα πληροί τις σχετικές προδιαγραφές της κοινοτικής νομοθεσίας (στο σημείο αυτό δεν ακούγεται η ομιλήτρια επειδή διαμαρτύρονται οι ακροατές φωνασκούντες, διαμαρτυρόμενοι ότι δεν τους ενδιαφέρουν οι τεχνικές λεπτομέρειες).
            Ο αγωγός διάθεσης για να παραλαμβάνει τα λύματα και από τις εγκαταστάσεις του Δήμου Μαρκόπουλου θα υπάρχει νότια της Χαμολιάς. Πρέπει να υπάρχει αγωγός διάθεσης που να ξεκινάει από το ΚΕΛ Μαρκόπουλου και να συναντάει τον αγωγό διάθεσης από την εγκατάσταση αεροδρομίου και να εκβάλουν με κοινό αγωγό στη θάλασσα σε απόσταση ενός χιλιομέτρου μέσα στη θάλασσα σε βάθος 50 μέτρων κοντά στη Χαμολιά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου